Login || Izbor jezika: SRP | ENG
CarinaCarinska tarifaCarinski prekršajiDevizno poslovanje
Spoljnotrgovinsko poslovanjePDVAkcizeGranične kontrole
TransportDirektne investicijeMakroekonomska statistikaSavetovanja

Vesti

31. maj 2016. Makroekonomska statistika Spoljnotrgovinska robna razmena i industrijska proizvodnja
29. april 2016. Granične kontrole Ekoloske takse
26. april 2016. Granične kontrole Rešenja o veterinarsko sanitarnim uslovima
18.
mart
2015.
Transport

Naknade po Zakonu o plovidbi i lukama na unutrašnjim vodama


U “Službenom glasniku Republike Srbije” broj 018 od 13.02.2015. godine, objavljen je Zakon o izmenama i dopunama Zakona o plovidbi i lukama na unutrašnjim vodama - OVDE

Ovim zakonom su stvorene mogućnosti da Agencije za upravljanje lukama može uspostaviti sistema naplate lučkih naknada.

U tom smislu predviđeno je 4(ćetiri) vrste nakanada i to: 
  1. Naknada za upotrebu obale - Obveznik plaćanja naknade za upotrebu obale je primalac ili krcatelj čiji se teret ukrcava ili iskrcava u luci, odnosno pristaništu ili privremenom pretovarnom mestu. U slučaju prevoza putnika, obveznik plaćanja naknade za upotrebu obale je putnik.
  2. Naknada za pristajanje - Obveznik plaćanja naknade za pristajanje uz operativnu obalu ili pristan je vlasnik broda koji koristi luku, odnosno pristanište u svrhu ukrcavanja ili iskrcavanja tereta ili putnika.
  3. Ležarina - Obveznik plaćanja ležarine je vlasnik broda koji koristi luku, odnosno pristanište u bilo koju drugu svrhu različitu od one za koju se plaća naknada za pristajanje,
  4. Naknada za operativnu upotrebu luke odnosno pristaništa - Obveznik plaćanja naknade za operativnu upotrebu luke, odnosno pristaništa je lučki operater koji koristi luku, odnosno pristanište na osnovu odobrenja za obavljanje lučkih delatnosti ili date  koncesije.
Novi nameti privredi će učiniti da domaća roba postane nekonkurentna na međunarodnom tržištu.  

Ovakvi nameti ne postoje ili se veoma selektivno primenjuju kod naših direktnih konkurenata u izvozu (Mađarska, Rumunija, Bugarska, Ukrajina) uz napomenu da su u ovim zemljama subvencije proizvođačima od strane države neuporedivo veće. 

Ekonomski i politički razlozi kao i nepovoljne vremenske prilike, uticale su na to da je u prethodnom periodu već zabeležen pad prometa u lukama od 35 %, a novim nametima ovako nezavidan položaj privrednih subjekata bio bi dodatno pogoršan.  

Zbog predviđenih naknada i administriranja pri obračunu i naplati istih,  strani brodari će izbegavati naše luke  i odlaziti kod naših direktnih konkurenata (luka u okruženju – Vukovar, Brčko i dr.) jer isti nemaju takve naknade. Svakako, ova mera će izazvati i preusmeravanje robnih tokova na drumski i železnički prevoz, što će dodatno oslabiti potencijal vodnog transporta i suprotno evropskim direktivama, eliminisati mogućnost razvoja ekološkog vida transporta.  

 
Commercium.rsCopyright © 2025, Commercium
Designed by:  Built by: M.G.soft