| Carina | Carinska tarifa | Carinski prekršaji | Devizno poslovanje |
| Spoljnotrgovinsko poslovanje | PDV | Akcize | Granične kontrole |
| Transport | Direktne investicije | Makroekonomska statistika | Savetovanja |

Vesti
27. jun 2015.
Spoljnotrgovinsko poslovanje
Zabrana uvoza u Rusku Federaciju (EAES) - spisak proizvoda
18.
mart
2015.
mart
2015.
Transport
Naknade po Zakonu o plovidbi i lukama na unutrašnjim vodama
U “Službenom glasniku Republike Srbije” broj 018 od 13.02.2015. godine, objavljen je Zakon o izmenama i dopunama Zakona o plovidbi i lukama na unutrašnjim vodama - OVDE
Ovim zakonom su stvorene mogućnosti da Agencije za upravljanje lukama može uspostaviti sistema naplate lučkih naknada.
U tom smislu predviđeno je 4(ćetiri) vrste nakanada i to:
- Naknada za upotrebu obale - Obveznik plaćanja naknade za upotrebu obale je primalac ili krcatelj čiji se teret ukrcava ili iskrcava u luci, odnosno pristaništu ili privremenom pretovarnom mestu. U slučaju prevoza putnika, obveznik plaćanja naknade za upotrebu obale je putnik.
- Naknada za pristajanje - Obveznik plaćanja naknade za pristajanje uz operativnu obalu ili pristan je vlasnik broda koji koristi luku, odnosno pristanište u svrhu ukrcavanja ili iskrcavanja tereta ili putnika.
- Ležarina - Obveznik plaćanja ležarine je vlasnik broda koji koristi luku, odnosno pristanište u bilo koju drugu svrhu različitu od one za koju se plaća naknada za pristajanje,
- Naknada za operativnu upotrebu luke odnosno pristaništa - Obveznik plaćanja naknade za operativnu upotrebu luke, odnosno pristaništa je lučki operater koji koristi luku, odnosno pristanište na osnovu odobrenja za obavljanje lučkih delatnosti ili date koncesije.
Novi nameti privredi će učiniti da domaća roba postane nekonkurentna na međunarodnom tržištu.
Ovakvi nameti ne postoje ili se veoma selektivno primenjuju kod naših direktnih konkurenata u izvozu (Mađarska, Rumunija, Bugarska, Ukrajina) uz napomenu da su u ovim zemljama subvencije proizvođačima od strane države neuporedivo veće.
Ekonomski i politički razlozi kao i nepovoljne vremenske prilike, uticale su na to da je u prethodnom periodu već zabeležen pad prometa u lukama od 35 %, a novim nametima ovako nezavidan položaj privrednih subjekata bio bi dodatno pogoršan.
Zbog predviđenih naknada i administriranja pri obračunu i naplati istih, strani brodari će izbegavati naše luke i odlaziti kod naših direktnih konkurenata (luka u okruženju – Vukovar, Brčko i dr.) jer isti nemaju takve naknade. Svakako, ova mera će izazvati i preusmeravanje robnih tokova na drumski i železnički prevoz, što će dodatno oslabiti potencijal vodnog transporta i suprotno evropskim direktivama, eliminisati mogućnost razvoja ekološkog vida transporta.



Copyright © 2025, Commercium
